TOPPERS IN DE TOP-100 WONINGMAKELAARDIJ 

Datum: dinsdag 4 juli 2017

De Tussentijdse Top 100 Woningmakelaardij werd vandaag, 4 juli, gepresenteerd door Vastgoedactueel. Een lijst waar menig makelaar reikhalzend naar uit heeft gezien. Zijn er veel verschuivingen waarneembaar? En welke (nieuwe) partijen melden zich aan het front? Ook bij mij was deze nieuwsgierigheid aanwezig. Hoe hebben partijen er voor gezorgd dat zij bovenaan deze prominente lijst schitteren? Ik heb verschillende overeenkomsten kunnen ontdekken, welke mij zeer tevreden stemmen.

De opzet van de lijst is wat verandert ten aanzien van eerdere edities. Niet langer is enkel het aantal transacties of het aantal woningen in portefeuille leidend voor het bepalen van de rangorde. Daarnaast wordt er in plaats van de resultaten van de overkoepelende makelaarsorganisaties, nu gekeken naar de prestaties van makelaarskantoren als individu. Een prima lijst dus om eens goed onder de loep te nemen.

Gekeken naar de top-5 van deze lijst, de crème de la crème onder de makelaarskantoren, zijn gave overeenkomsten waarneembaar. Alle makelaarskantoren investeren bewust (of onbewust) tijd en energie in transparantie, sfeer & beleving en het belangrijkste: de mens.

Transparantie

Makelaars kunnen nogal eens een negatief imago hebben. Snelle mannetjes, vlug geld verdienen gepaard met een arrogante uitstraling. Zeker in de huidige markt, waarin woningen als warme broodjes over de toonbank vliegen, is het belangrijk om als makelaar de tijd te nemen en in te spelen op het persoonlijke contact. De makelaars uit de top-5 van de lijst slagen hier allemaal in. Transparantie in het bedrijf, de visie, persoonlijke dienstverlening en resultaat is aanwezig in de communicatie uitingen van deze partijen.

Social Media is een belangrijke tool om die transparantie goed naar voren te laten komen. Neem als voorbeeld Zuidstad Makelaars uit Rotterdam. Zij slagen er met hun presentatie in om het goede gevoel op te wekken. Op de Facebookpagina vertellen medewerkers vanuit eigen naam en foto over de dienstverlening van het kantoor, en hoe dit in zijn werk gaat. Zuidstad Makelaars straalt uit een feestje te maken van iedere woningverkoop.

Sfeer & Beleving

Wonen is een belangrijk onderdeel van je leven. Een verhuizing zou daarom een weloverwogen keuze moeten zijn. Het kopen van een woning mag daarom best (heel) goed voelen.

Enkel en alleen focussen op die deal gaat niet dat goede gevoel geven. Als koper ben je niet op zoek naar een partij die zo snel mogelijk die deals regelt. Je bent opzoek naar woongenot, en een partij die daar voor kan zorgen. Wat dat betreft is de nummer 1 plaats voor MAARTEN Makelaardij zeer knap en verdient. Zij onderscheiden zich door een enorm netwerk op social media, maar weten zich desondanks te profileren als een kantoor welke zich richt op de persoonlijke band met klanten en kopers. Dit doen zij mede door in te zetten op sfeer & beleving. Bekijk bijvoorbeeld de bedrijfsvideo op de website maar eens. Geen woord over huizen, transacties, kopen of verkopen.

De mens

Van woningzoekers om me heen hoor ik dat zij steeds vaker achter het net vissen. Van groepsbezichtigingen en overbieden wordt niemand blij. Maar het is momenteel wel steeds vaker de realiteit. Meer en meer krijgen kopers het gevoel een nummertje te zijn, in plaats van een potentiële woningkoper met een huis dat ook nog verkocht dient te worden. De klant centraal stellen, een mens een mens laten zijn en energie steken in de klantrelatie.

Enthousiast word ik van de header op de website van PUNT Makelaars. Waar je op een makelaarswebsite normaliter direct in het woningaanbod kukelt, speelt PUNT direct in op het gevoel van de bezoeker. ‘Je huis is het hart van je leven’. Calm down, neem de tijd. Met een goed gevoel een huis kopen. Ook in deze markt.

Meer over de top 100 is te vinden via de site van Vastgoed.