ZES TIPS VOOR EFFECTIEVE SENIORENMARKETING

Datum: maandag 15 januari 2018

Senioren, marketing, communicatie, vastgoed, wonen, makelaar, ouderen, 55plus, huis, verhuizen

Eind 2018 mochten wij tijdens een interview over Senioren Marketing, samen met communicatiebureau Bureauvijftig, zes tips geven over effectieve seniorenmarketing.
Hieronder kun je het artikel met de zes tips nog eens rustig terug lezen. Onderaan dit artikel vind je de link naar het volledige interview over Senioren Marketing.

In 2019 is de helft van de volwassenen 50+ is, dit biedt kansen voor u als makelaar. Maar hoe benadert u deze doelgroep? Vastgoed sprak met twee experts. Zij delen hun zes beste tips voor effectieve seniorenmarketing.

Floris Venneman van marketing en communicatiebureau Bureauvijftig en Saidou Blindenburg van reclamebureau BlueBrickMedia geven zes belangrijke tips voor het benaderen van de seniorendoelgroep(en). Het links laten liggen van deze doelgroep is immers geen optie. De experts duiden op veel gemaakte fouten, maar geven ook inzicht in hoe het nou eigenlijk wél moet. Een ding lijkt zeker, dé senior bestaat niet.

Tip 1 Segmenteer niet puur op leeftijd

Zowel Floris Venneman als Saidou Blindenburg geven aan dat segmenteren op basis van leeftijd nooit een optie is. Ze geven als advies om te segmenteren op basis van levensfase, interesses en gebeurtenissen. De ene 68 jarige is de andere niet. Dé senior bestaat niet. Probeer te zoeken naar andere haakjes. Het worden van grootouder of het wel of niet meer hebben van werk, maar bijvoorbeeld ook het overlijden van een partner. Dit zijn alles bepalende factoren in het leven van een oudere consument.

Tip 2 Gebruik de juiste tone-of-voice

Volgens Blindenburg draait het in vastgoed om emotie. En de beste manier om op emotie in te spelen is door het creëren van beleving. Dit betekent het vinden van de juiste combinatie tussen beeld, vorm, kleur en tekst. Zorg dan ook dat u kiest voor beeldmateriaal waarin de senioren doelgroepen die voor u relevant zijn zich herkennen. De tone-of-voice hoeft dan ook niet per definitie ‘u’ te zijn. Het is misschien nog wel veel belangrijker om te kijken naar wat het best past bij het imago van uw kantoor. Wat Blindenburg betreft kunt u bij het aanspreken van senioren doelgroepen evengoed ‘je’ en ‘jij’ gebruiken. Het creëren van laagdrempeligheid en toegankelijkheid is in beide gevallen een belangrijk uitgangspunt.

Tip 3 Spreek hen aan op hun rol

Venneman komt het helaas nog iets te vaak tegen in de dagelijkse praktijk: ‘’Hé senior’’ of ‘’Dag mevrouwtje’’. Met name vrouwen, helpen hun volwassen kinderen nog en daarnaast zorgen ze voor hun (schoon)ouders. Zij is moeder, mantelzorger en misschien al wel oma. Haar hoeft u niets uit te leggen. Ze is een dame met levenservaring geven Blindenburg en Venneman aan. Deze groep is al vaker verhuisd en weten wat ze belangrijk vinden. Ze nemen de moeite om op basis van beschikbare informatie, weloverwogen keuzes te maken. Zeker als het gaat om belangrijke beslissingen op het gebied woon- en leefplezier. Zorg dus dat de informatie die u aanbiedt volledig, concreet en toegankelijk is aldus Blindenburg.

Tip 4 Doe onderzoek voor waardevolle inzichten

Dit is een belangrijke tip van Venneman. Hij merkt dat veel ondernemers en marketeers allereerst de doelgroep links laten liggen, want ‘’niet relevant’’. Als vervolgens toch hun interesse gewekt is bij het horen dat in 2019 de helft van de volwassenen 50+ is en dat wellicht kansen biedt gaan ze direct aan de slag. Vaak gebaseerd op aannames. En wat Venneman merkt is dat het bij deze doelgroep, in welk segment dan ook, erg lastig is om aannames te doen. Onderzoek ze. Zowel kwantitatief, bijvoorbeeld in het Nationale 50Plus Panel met ruim 6000 ouderen, of kwalitatief, een focusgroep met uw potentiële consument. Het levert u gegarandeerd waardevolle inzichten op.

Tip 5 Overweeg altijd online mogelijkheden

Neem in uw middelenmix de verschillende online mogelijkheden altijd in overweging. Houdt daarbij rekening dat 90 procent van de senioren online actief is en dat 75 procent gebruikt maakt van Facebook. Echt waar, alle vooroordelen kunnen van tafel laat Venneman weten. Blindenburg is ervan overtuigd dat het schetsen van een duidelijk beeld van uw senioren doelgroep(en) randvoorwaardelijk is voor het opstellen van een sluitende communicatiestrategie en het formuleren van een passende boodschap. Een boodschap die bij uw doelgroep tot de verbeelding spreekt. Een weloverwogen strategie geeft richting aan het bepalen van de juiste communicatiekanalen.

Tip 6 Stop met clichés

In veel reclames ‘voor ouderen’ ziet u de stereotyperingen langskomen: een breed lachende oude man met een grote snor, niet doen. De doelgroep is niet infantiel en ze waarderen humor aldus Venneman. Daarnaast zijn beelden waarin ouderen neer worden gezet als ‘oud en zwak’ per definitie uit den boze. Slechthorende of slecht te been, het kan in sommige gevallen zo zijn, maar probeer deze koppeling waar het kan te vermijden. Stop met het gebruik maken van clichés. Realiseert u zich dat ouderen zich veel jonger voelen dan ze daadwerkelijk zijn. Mentaal wordt deze doelgroep nooit ouder dan 62 jaar blijkt uit onderzoek benadrukt Venneman. Wilt u hen raken, stop met clichés en gebruik échte realistische beelden.

Je vind hier een uitgebreid artikel over Seniorenmarketing uit de nieuwe editie van Vastgoed 9, de Starters & Senioren special.