MENSEN MAKEN HET VERSCHIL

Datum: vrijdag 11 mei 2018

De vastgoedmarkt is hot. Maar waar het ene bedrijf moeiteloos de ene na de andere woning verkoopt/verhuurt en steeds weer nieuw aanbod heeft, moeten andere alle zeilen bijzetten om het hoofd boven water te houden. Wat is hun geheim? Puur geluk? Goed ondernemerschap? Creatieve marketingcommunicatie? Of is er toch nog iets anders?

Dat deze vragen veel mensen in de vastgoedwereld bezighouden, merk ik dagelijks in gesprekken. Vaak is de onderliggende vraag: Hoe zorg ik dat mijn organisatie relevant is én blijft in deze veranderende wereld? Iets waar ik zelf ook continu mee bezig ben voor de groei en dienstverlening van mijn eigen onderneming, BlueBrickMedia. Op basis van mijn ervaringen vertel ik je graag wat – of beter: wie – uiteindelijk écht het verschil maakt.

Van blockchain tot storytelling

In een wereld waar  ontwikkelingen op het gebied van social media, (big)data, blockchain technologie, marketing automation en kunstmatige intelligentie razendsnel gaan, is het begrijpelijk dat we zoeken naar nieuwe businessmodellen, vormen van waardecreatie en samenwerking.

En dan komen marketingcommunicatiebureaus ook nog met het advies om aandacht te hebben voor het creëren van de juiste middelenmix, video-content, storytelling, chatbots, zoekmachineoptimalisatie, dynamische doelgroepspecifieke webcontent en te focussen op extreme servicebereidheid. O en niet te vergeten, om je Google analytics en campagnerapportages tussentijds te bekijken, zodat je nog gerichter kunt sturen op een beter resultaat. Hoe pak je dat nu aan?

Ervaring als militair – opleiding en training cruciaal 

Al op jonge leeftijd heb ik, onder bijzondere en extreme omstandigheden, mogen ervaren hoe belangrijk mensen en goed teamwerk zijn om je doelstellingen te bereiken.  Voordat ik mijzelf in 2015 volledig op het ondernemersavontuur stortte, was ik ruim 13 jaar werkzaam als officier bij de Koninklijke Landmacht. Hier leerde ik al vroeg dat opleiding en training cruciaal zijn voor het bouwen van een succesvol team. En ook dat ik niet zelf alles hoef te weten… Dat de rol van een leider en de kracht van een team juist zitten in het samenbrengen en op de juiste manier inzetten van kennis en ervaring. Dat heeft voor mij uiteindelijk het verschil gemaakt tijdens de missies naar Afghanistan in 2006/’07 en ’08. Door mezelf te blijven ontwikkelen én te investeren in de ontwikkeling van de mensen in mijn team zorgden we ervoor dat we elkaar voortdurend naar een hoger plan tilden.

Waardecreatie

De dynamiek die ik als militair heb ervaren om tot een succesvol team te komen, vind je nu ook terug binnen mijn onderneming. En ik geloof dat het precies deze dynamiek is, die bepaalt dat de ene vastgoedpartij ogenschijnlijk succesvoller is dan de andere, ook al werken ze onder dezelfde marktcondities.

Het succes begint daarbij met antwoord op de vraag: Wat is de meerwaarde die je vastgoedonderneming aan (potentiële) doelgroepen biedt? Want het is deze waardecreatie waardoor (potentiële) klanten bij je aankloppen en nog mooier, ook weer terugkomen. En het antwoord op deze vraag geeft richtlijnen en kaders – voor je organisatie, de mensen binnen je organisatie en uiteindelijk ook voor de inzet van (online) marketingcommunicatie.

Mensen maken het verschil

Om marketingcommunicatie effectief in te zetten is mijn advies om ook op dit vlak te blijven investeren in je eigen kennis en ontwikkeling én die van de mensen binnen je organisatie. Door opleiding, training en interne kennisuitwisseling. Daarmee creëer je de condities om op een andere manier naar de markt te kijken, om marketingcommunicatie op een andere manier in te zetten en eventueel op een andere manier in gesprek te gaan met één of meerdere marketingpartners. Zo maak je samen met de mensen binnen je organisatie het verschil!

Saidou Blindenburg
Oprichter
Creatief Marketingcommunicatie Strateeg