MAKELAARS VERKOPEN STEEDS MINDER WONINGEN DOOR KRAPTE OP HUIZENMARKT

Datum: donderdag 13 juli 2017

In het tweede kwartaal van 2017 zijn minder woningen verkocht dan een jaar eerder. De daling in het aantal transacties is ingezet. Door verschuivingen in de markt en krapte in aanbod kondigden wij eerder al aan dat de woningmarkt 180 graden is gedraaid. Ook NVM ziet deze trend, en concludeert dat de groei in het aantal woningtransacties er voorlopig uit lijkt te zijn.

Rol van de makelaar

Het is een situatie die eigenlijk niet tegen te houden is. Door de enorme vraag naar woningen, en het ‘beperkte’ aanbod, stijgen woningprijzen nog steeds door. Hierdoor is het interessant voor woningbezitters om de eigen woning in de markt te zetten en met winst te verkopen.

Dat verkopen is momenteel namelijk geen enkel issue. Een ‘Te Koop A4 affiche’ zoals je die vaak op auto’s ziet is voor woningen nu vaak al voldoende om potentiële kopers aan te trekken. Het grootste probleem is dat er onvoldoende aanbod is om aan alle vraag te kunnen voldoen. Hierdoor zijn woningbezitters geneigd om eerst de zekerheid te hebben van een nieuwe woning, vóórdat de eigen woning in de verkoop gaat. U begrijpt, hierdoor zal de verhouding vraag vs. aanbod alleen nog maar schever komen te liggen.

Het zet de dienstverlening van de makelaar onder druk. Wat is nog de meerwaarde om de woning bij een makelaar in de verkoop te zetten wanneer verkopen zo gemakkelijk gaat?

Regionale verschillen

Uiteraard zijn er grote verschillen tussen bepaalde gebieden in Nederland als het gaat om de transactiecijfers. In stedelijke gebieden is de woningkrapte in sterkere mate aanwezig dan in een landelijk gebied.

Sterker nog, in deze regio’s met een evenwichtige woningmarkt is nog steeds sprake van een stijging in het aantal transacties. Makelaarskantoren in deze regio zullen momenteel mogelijk omkomen in het werk en niet het gevoel hebben dat er een lastige periode voor de deur staat. Echter, laat deze trend ook een waarschuwing zijn voor makelaarskantoren in zo’n landelijk gebied. Zoals aangegeven zullen de verhoudingen verder uit elkaar komen te liggen, en treft dit uiteindelijk ook de buitengebieden.

Inspelen op deze verandering

Verschillende makelaarskantoren zijn bewust bezig met de verschuiving in de woningmarkt, en richten zich ook op als aankoopmakelaar. Goede communicatie uitingen, campagnes om de zichtbaarheid in de regio te vergroten en een heldere boodschap helpen om de doelgroep te overtuigen van de dienstverlening.

Om de eerdere vraag over de meerwaarde van een makelaar te beantwoorden: Dat zit ‘m volgens ons in het feit dat je als makelaar een groot netwerk van woningzoekers en woningverkopers op weet te bouwen. Hierdoor ben jij in staat om succesvolle matches te maken. Dit moet je alleen wel aan de doelgroep duidelijk weten te maken.

Meer over de daling van het aantal verkochte woningen lees je hier.